مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

از میان آثار تاریخی که در روستاهای اطراف پایتخت قرار گرفته‌اند، قدمت برخی به دوره صفویه می‌رسد. یخچال ترشنبه در روستایی به همین نام در اسلامشهر، یکی از معدود یخچال‌های تاریخی باقی مانده از دوران صفوی است.

سخچال ترشنبه

همشهری_ نیلوفر ذوالفقاری: یخچال ترشنبه جاذبه‌ای تاریخی حوالی اسلامشهر است که بزرگ‌ترین یخچال طبیعی استان محسوب می‌شود.

نام مقصد: یخچال ترشنبه

نشانی: اسلامشهر، روستای ترشنبه

یادگار نیکوکاران

در گذشته ساکنان مناطق کویری و حاشیه کویر به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی همواره دچار کمبود آب و گرمای شدید هوا بوده‌اند. به همین دلیل افراد نیکوکار تلاش می‌کردند در این مناطق، یخچال‌هایی ساخته شود. یخچال ترشنبه در مجاورت تپه‌روستای ترشنبه اسلامشهر واقع شده است. علت نامگذاری این روستا و یخچال هم خواندنی است. عده‌ای از ساکنان روستا می‌گویند در گذشته روزهای شنبه آب قنات به کشت‌وکار اهالی روستا می‌رسید و محصولاتشان آبیاری می‌شد. بعضی از اهالی هم به‌خاطر دارند که تا چند سال پیش زمین‌های روستا پر بود از انبه‌های ‌ریزترش و می‌گویند نام اینجا ترش‌انبه بوده که در گویش‌های محلی به ترشنبه تغییر پیدا کرده است.

بزرگ‌ترین یخچال طبیعی استان

۴۶۰ متر مربع مساحت و ۲۰۰ مترمربع زیربنای یخچال تاریخی ترشنبه است. تپه‌طلا و یخچال ترشنبه در دوران صفویان برو و بیای زیادی داشته و از این دوران به‌جا مانده است. سنگفرش اطراف یخچال با حصارکشی محصور شده و ۲ در کوتاه در دوسوی آن قرار گرفته است. مخروط آجری یخچال، رنگی‌روشن دارد و گذر زمان خشت و آجرهای خام رویه آن را تخریب نکرده است. گود وسط یخچال که در گذشته حوضچه‌ ذخیره آب بوده چندان عمیق نیست. آب یخچال ترشنبه از قنات تأمین می‌شد. بر اثر کاهش بارندگی آب قنات خشک شده و از ۷۵ سال قبل یخی از این یخچال بیرون نیامده است. ترشنبه را بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین یخچال طبیعی استان تهران می‌دانند. اگر برای دیدن این جاذبه راهی روستای ترشنبه شدید، از کوچه‌باغ‌های باصفا و بقایای تپه طلا هم بازدید کنید.

ترشنبه، یخچال صفوی در همسایگی تهران

کد خبر 887528
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha